פיתוח והטמעה של מערכות crm הוא ענף בצמיחה מתמדת.
כמה מתמדת?
לפי חברת המחקר האמריקאית GVR שווי ענף מערכות CRM צפוי להגיע לשווי מטורף של כמעט 170 מיליארד דולר!
נתון מדהים זה מוביל חברות רבות להיכנס לתחום פיתוח והטמעה של מערכות crm.
חברות גדולות כגון אברא(abra-it), וואן (One), בינת ומטריקס הם דוגמא טובה לחברות גדולות במשק הישראלי.
אליהם מצטרפים עשרות עם לא מאות מטמיעים עצמאים שפשוט כובשים את הענף הצומח.
אז מה חשוב לדעת על התחום הצומח וכיצד באמת אפשר לבחור מטמיע מקצועי?
פיתוח והטמעה של מערכות crm – התפתחות הענף
מערכות CRM מאז ומתמיד נועדו לתת מענה לניהול הלקוחות.
סיילספורס(Salesforce) החלוצה בתחום מערכות המידע ובמיוחד בענף ה-CRM.
הובילה את פיתוח והטמעה של מערכות crm לשלב אחר לגמרי והחל משנות ה-80 מובילה את התחום.
במהלך השנים הצטרפו אליה חברות כגון הבאספוט(Hubspot), זוהו(Zoho) וכמובן מאנדי(Monday.com) הצומחת!
כל המערכות הללו חווה צמיחה מדהימה החל משנת 2020 ובעקבות נגיף הקורונה.
אותו נגיף גרם לארגונים ועסקים רבים להבין כי לא ניתן להמשיך לנהל את המידע והלקוחות בקבצי אקסל.
מצב זה הוביל לצמיחה כמעט בכל הפרמטרים בפיתוח והטמעה של מערכות crm.
מתחביב למקצוע
חברות גדולות כמו שציינו הבינו כי הטמעת מערכות מידע ו-CRM בפרט זה כנראה העתיד.
זיהוי נקודה זו הוביל אותם להיכנס לתחום שנשלט עד כו בידי מטמיעים ומתכנתים פרילנסרים.
לאחר הבנה שאלפי ארגונים צריכים סיוע בבחירת מערכת, הטמעה ופיתוח ה-CRM הם השקיעו מאמץ רב בתחום.
חברות אלו הציעו כמעט את כל האפשרויות לארגונים ועסקים השונים במטרה לענות להם על הצורך.
מנגד זאת פרילנסרים הציעו פתרונות מהירים ושימוש במערכות כגון מייק – Make או זאפייר(Zapier).
הצליחו לתת מענה טוב יותר ואף מקצועי הרבה יותר משאר החברות הגדולות כגון מי שציינו.
למרות זאת חשוב לזכור כי פרלינסרים רבים פשוט ״חיפשו עבודה״ במהלך הקורונה וכך הגיעו לתחום.
כתוצאה מכך ובמידה ולא בחרנו נכון את מטמיע המערכות שלנו, סביר להניח כי נסבול מביצוע ירוד וחלילה כישלון של הטמעה.
כיצד לבחור מטמיע מערכות CRM
כמו בכל דבר בחיים היום יומיים שלנו תמיד יש יתרונות וחסרונות.
בחירת מטמיע מקצועי יכולה לקחת זמן ולעומת זאת בחירה בחברה גדולה יתכן ונקבל מנהל פרויקטים חסר ניסיון.
התלבטות זו מובנת.
בסופו של דבר כל ארגון או עסק היה רוצה לשפר את סיכוי ההצלחה שלו בהטמעת המערכת.
ישנם מספר רב של פרמטרים שצריך לבדוק לפני שמתחילים לעבוד עם מטמיע מערכות מידע.
אך אלה 3 הנקודות העיקריות שלנו:
נקודה ראשונה – נסיון מקצועי
במידה ובחרתם בפרילנסר תשאלו איזה ניסיון יש לו.
התמקדות בנסיון הארגוני חשוב הרבה יותר מאשר הניסיון הטכני.
לעומת זאת במידה והחלטתם ללכת על חברה גדולה, דרשו מנהל פרויקט בעל ניסיון בתחום שלכם.
חברות גדולות מעסיקות מומחים בתחומים שונים במטרה לתת מענה דווקא לתחום ספציפים.
חשוב לדעת – לפעמים בחירה בחברה גדולה זה חסרון בגלל חוסר מקצועיות, לעומת זאת בחירה בפרינלסר בעל משאבים מצומצמים תוביל לחוסר זמינות לתהליך.
נקודה שניה – זמן
בחירה בחרה גדולה אומנם נראה מבטיח אך לא תמיד הוא ככה.
יתכן ואתה תשלמו הרבה מאוד כסף לתהליך מול חברה גדולה ומקצועית אך בפועל התהליך לא מתקדם כמו שצריך.
הוא מסורבל וארוך וחלילה גם לא מקצועי.
לכן בין עם בחרתם בפרילנסר או חברה גדולה זכרו כי זה לוקח זמן תמיד תוסיפו זמן לכל מה שמובטח לכם.
כמה זמן? לפחות 35% יותר ממה שהובטח לכם.
נקודה שלישית – בחירת המערכת
חברות גדולות לפעמים בוחרות לכם מערכת כי הם מייצגות אותם.
חברות ה-CRM השונות מעניקות אחוז עמלה קבוע כתוצאה מהצטרפות לשירותים שלהם.
מצב זה מוביל להטמעה של מערכת שלא מתאימה לארגון ואז יוצרת סרבול.
מערכות כגון סיילספורס או מיקרוסופט הם מסורבלות ומתאימות בעיקר לארגונים בעלי מאות עובדים.
כנ״ל גם לגבי עבודה עם פרינלסר שמתמחה במערכת ספציפית לא תמיד יכיר אפשרויות אחרות.
זה יוביל לבחירת מערכת בעלת יכולות נמוכות יותר ממה שיש בשוק.
לכן המלצה שלנו לסיום זה לבחור מערכת לפי המלצה משתמשים בלבד ולא בהכרח לפי המטמיע שבחרתם.